By Thomas Mann
In a stage version by Vera Sturm & Hermann Beil
Premiere: 16.08.2016 Museum Island Gottorf Castle
HamburgPremiere: 21.08.2013 Hamburg Speech Work
International guest performance: Volkstheater Vienna
Cooperation: Hamburg Speech Work
Resumptions: 07.11.2014 Neumünster Town Hall, 09.11.2014 Itzehoe Theater
Hans Castorp, a young man from Hamburg, comes to the lung sanatorium in Davos for three weeks and stays for seven years. In an atmosphere of illness and death, he becomes increasingly "lost to life" and lingers in a world where timelessness reigns. In this "extensionless present" he searches for answers to the big questions of politics, life and love. Enchanted and bound by his love for Clawdia Chauchat, he moves indecisively, apolitically and with ironic distance in an international, morbid society. Similar to today, we see a society in which confusion is increasing and people are retreating into illness. In his novel, published in 1924, Thomas Mann imagined a purgatory of modernity in which the categories of time and space are suspended and language becomes the arena of conflict.
Director:
Gabriele Schelle
Concept:
Elisabeth Moll
Costume:
Sharon Rohardt
Assistant Director:
Cornelia Krause
Graphic:
Janos Szursik
Visual Concept:
Axel Jankowski
Photos:
Stefan Malzkorn
Production Manager:
Constance Ullmer
Right:
Fischer Publishing.
Music concept:
Peter Matrai
Music:
Arvo Pärt "Mirror in the Mirror"
With:
Guido Bayer, Esther Barth, Jasmin Buterfas, Marcus Just, Christian Nisslmüller
PRESS REVIEWS
„Man fühlt sich hier tatsächlich mit Hans Castorp ‚der Welt abhandengekommen'.“
„Die Regie indes verlässt sich klug auf die Wirkung des Textes und widersteht der Versuchung, ihn mit irgendwelchen theatralischen Gimmicks vordergründig zu bebildern.“
„[...] dieses wunderbare und sprachlich genau agierende Ensemble."
Kieler Nachrichten
„Inszenierung der Kieler Theater Factory mit frenetischen Applaus belohnt.“
„Bedrückend, aber auch manchmal mit bissigem Humor ins Komödiantische gezogen, entwickelte sich die Handlung, [...] zu einem dramaturgischen Meisterwerk.“
Kieler Nachrichten
„Der Zauberberg von Thomas Mann faszinierte 350 Zuschauer im Theater in der Stadthalle [...] gut unterstützt durch Musik, Kostüme und Licht, lauschten 350 Zuschauer, die nach 100 Minuten zustimmend applaudierten.“
„[...] In der Theaterfassung der zauber/berg wurden vor allem zeitlos-aktuelle Grundthemen deutlich. Gut so!“
Holsteinischer Courier
„Esther Barth [...] diese großartige Menschendarstellerin ist herausragend in ihrer poetischen Verlebendigung der Clawdia Chauchat.“
Godot-hamburg