THE DEATH IN VENICE
The Cyborg Version


By Thomas Mann


Adapted for the stage by Gabriele Schelle & Elena Messner


Premiere:

12.08.2021

Hamburg Speech Work


Short film version:

30.09.2021, THE CYBORG MY EYE


Just as the successful scientist Mona has a brilliant idea about how to revolutionize the cyborg she has been developing for years, she is fired and her product is taken off the market because it is too prone to errors. She does not want to accept that. With the help of her friend and neuroscientist Erika, she breaks into her research laboratory to program the novella "Death in Venice" into the cyborg in one last, daring experiment. This is supposed to help the machine develop emotions and consciousness. Cyborg's journey to cholera-infested Venice starts off promisingly, but soon everything gets out of hand. Literature becomes reality and cybernetics becomes chaos. A reflection on the opportunities and limitations of artificial intelligence.


Director:

Gabriele Schelle

Dramaturgy:

Elena Messner

Music:

Peter Matrai

Costume:

Sarina Sulianto

Mask:

Conny Felicetti

Assistance:

Anna Steckling

SocialMedia:

Aida Mujanovic

Photos:

@g2Baraniak

production

: Christian Nisslmüller


With:

Esther Barth, Pia-Leokadia Bucindika, Anna Krestel, Christian Nisslmüller



FOTOS


TRAILER


VENUES

PRESSESTIMMEN


„Factory Theater hat mit DER TOD IN VENEDIG – Die Cyborg Version einen ‚diskurstauglichen gemachten' Thomas Mann gezeigt.“


„[...] ein prima Ping-Pong von Erleben und Verstehen-Wollen.“


„Ein reizvoll offener Ansatz [...] provokante Spekulation.“

„Während die Cyborg Geschichte den ‚Tod in Venedig' geschickt für den aktuellen Diskurs zusammenstreicht.“


„Anna Krestel aber macht deutlich, dass die Maschine zunehmend menschlich handelt und dem Gegenüber näherkommt.“


„Christian Nisslmüller gibt den Aschenbach verschwärmt und narzisstisch empfindsam. Die Roboterin wirft ihm anfangs im technoiden Duktus Novellen-O-Töne zu, ergänzt, konterkariert, stellt Fragen – ein prima Ping-Pong von Erleben und Verstehen-wollen.“
taz

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